Motoryzacja   »   Tuning   »   Chiptuning czy powerbox? Jak poprawić działanie silnika?

Tuning

rss

Chiptuning czy powerbox? Jak poprawić działanie silnika?

2020.12.01//  P. Potocki

Profesjonalnie przeprowadzony chiptuning jest bezpieczny dla silnika, ale też drogi. Na szczęście istnieje tańsze, alternatywne rozwiązanie.

 


W nowoczesnych samochodach za sterowanie pracą silnika odpowiada układ ECU (Engine Control Unit). To on dobiera odpowiednią ilość i proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej, ciśnienie doładowania oraz inne parametry. Takie rozwiązanie wprowadzono przede wszystkim z myślą o przedłużeniu żywotności i poprawieniu sprawności działania jednostki. Niestety oprócz tego ECU nakłada ograniczenia niepozwalające wydajnie wykorzystać całego potencjału silnika.
Dzieje się tak ze względu na to, iż producenci producenci optymalizują w ten sposób koszty produkcji różnych wersji silnikowych danego modelu. Chociaż pod maską działa ta sama jednostka, poszczególne wersje różnią się między sobą osiągami. „Uwięziony” potencjał można jednak uwolnić dzięki chiptuningowi. Co kryje się pod tym pojęciem? Czy taka ingerencja jest bezpieczna dla silnika? Czy można przeprowadzić ją samodzielnie?

Chiptuning. Co to jest? Na czym polega?

Chiptuning to zmiana ustawień ECU, polegająca na modyfikacji dawki mieszanki, mocy lub momentu obrotowego. Możliwości podrasowania parametrów zależą od silnika – w niektórych pole do popisu jest naprawdę duże, w innych osiągalna jest jedynie kilkuprocentowa poprawa. Poważne różnice widoczne są zwykle po zmianie rzędu 10-procent. Nie zawsze jednak muszą one oznaczać podniesienie dostępnej prędkości. Auto może stać się wówczas bardziej dynamiczne i elastyczne, lepiej reagując na wciśnięcie gazu.

Korzyści płynące z chiptuningu docenią więc nie tylko kierowcy ze sportowym zacięciem. Równie ważne okażą się też dla właścicieli samochodów ciągnących przyczepy lub często pokonujących wzniesienia. Przy spokojnym stylu jazdy łatwo widoczne będą też różnice w zużyciu paliwa. Modyfikacja przeprowadzona właśnie pod tym kątem może przynieść nawet kilkunastoprocentowe oszczędności. Dzięki większej elastyczności łatwiejsze będzie też wyprzedzanie, co z kolei w znacznym stopniu przełoży się na podniesienie bezpieczeństwa na drodze.

Chiptuning. Czy można zrobić to samodzielnie?


Wystarczy kilka minut, by znaleźć oferty „specjalistów” deklarujących, że ustawienia ECU zmienią za kilkaset złotych w dowolnym miejscu. Skorzystanie z jednej z nich może jednak mieć tragiczne konsekwencje dla silnika. By chiptuning był bezpieczny i skuteczny, niezbędna jest ogromna wiedza oraz profesjonalna hamownia, na której przeprowadzone będą mogły być pomiary diagnostyczne. To jednak nigdy nie idzie w parze z niską ceną. Najczęściej należy zatem przygotować się na wydatek rzędu co najmniej tysiąca złotych.

Powierzenie chiptuningu osobie bez odpowiednich kwalifikacji może mieć wiele poważnych konsekwencji. Zwykle są one wynikiem niedokładnego sprawdzenia (lub jego braku) stanu technicznego auta. Po późniejszej naprawie okazuje się, że przyrost mocy jest zbyt duży, co z kolei prowadzi do uszkodzeń kolejnych podzespołów. Osobna kwestia to utrata gwarancji. Jeśli auto nadal jest nią objęte, zostanie ona unieważniona bez względu na to, czy silnik podkręcimy w profesjonalnym serwisie czy też w garażu osiedlowego „mechanika”.

Chiptuning. Powerbox – alternatywa dla drogich usług

Alternatywą dla chiptuningu jest montaż tak zwanego powerboxu. To niewielkie urządzenie po wpięciu w system auta zmienia ustawienia ECU i tym samym modyfikuje parametry pracy silnika. Jego najważniejszą zaletą jest na pewno cena – dobrej klasy boxy na Allegro można kupić za kilkaset złotych. Kupując w tym serwisie, zyskujemy też pełną ochronę przed nieuczciwymi sprzedawcami (zwrot pieniędzy za niedostarczony towar) oraz możliwość zwrotu boxu niespełniającego oczekiwań.

Powerbox może też być w dowolnej chwili wyłączony – na przykład kiedy zauważymy niepokojące symptomy lub nie potrzebujemy dodatkowej mocy. Możliwość wyjęcia sprawia też, że właściciel auta nie musi obawiać się utraty gwarancji.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Aviar R67 - rzut okiem na prototyp



Wpisz kod


Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Chiptuning czy powerbox? Jak poprawić działanie silnika?
 / 
Komentarze do: Chiptuning czy powerbox? Jak poprawić...
Adam pisze:

Mam Lagunę III z silnikiem 2.0 dCi. W serii było 173 KM zrobiłem sobie chiptuning na 195 KM i poprawiłem przebieg krzywej momentu obrotowego. Auto wyraźnie zyskało na dynamice. Zużycie paliwa na podobnym poziomie. Bardzo sobie chwalę modyfikację.

Podobne wiadomości

Facebook

4x4    Audi    BMW    Concept Car    Coupe    Crossover    Formuła 1    Hatchback    Kabriolet    Limuzyny    Mercedes    Porsche    Roadster    SUV    Samochody kompaktowe    Samochody luksusowe    Samochody sportowe    Supersamochody    Tuning    Volkswagen   

Newsletter

Newsletter

W dziale Gry

W dziale Sport

W dziale Kultura

W dziale Extreme

  • Po zeszłorocznym sukcesie, ASICS wprowadza na rynek nowy, ulepszony NOVABLAST 2 z jeszcze lepszą...

W dziale High-Tech

  • Korzystanie ze smartfona to już od dawna nieodłączny element naszego życia. W obecnych czasach...

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Lifestyle

  • Jak urzeczony obserwowałem jej pracę. Kilka precyzyjnych ruchów i już stała przede mną filiżanka...


Do góry  //  Motoryzacja   »   Tuning   »   Chiptuning czy powerbox? Jak poprawić działanie silnika?